SBS Biz

[Korea Report] 이주행 미쉐린 코리아 지사장 “기존과 다른 타이어 성능 요구하는 전기차…새롭고 흥미로운 도전”

SBS Biz 전혜원
입력2018.04.12 14:35
수정2018.04.12 14:35

■ Korea Report 'The Leaders'

<전혜원 기자 / SBSCNBC>


Michelin Korea Lee celebrated its 30th anniversary last year. How do you feel?

지난해 미쉐린코리아의 진출 30주년을 맞이했는데 소감이 어떠신지 말씀 부탁드립니다.

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
I assumed this position in January 2017, the 30th anniversary of Michelin Korea. Last year was a meaningful time to look back on the past three decades… And set forth a new vision for the upcoming three years.



30주년이 되는 작년 1월부터 제가 미쉐린코리아의 대표로서 역할을 시작했습니다. 30년을 되돌아보고 그리고 우리가 다가올 3년에 대한 비전을 제시하는 뜻 깊은 한 해였습니다.

Michelin Korea has experienced ups and downs in the domestic auto and tire market ever since Michelin Korea was established in 1987. Thirty years is a long time in which a kid can turn into a grown-up. With that maturity and a sense of responsibility, Michelin Korea always endeavors to earn customers’ respect and recognition.

1987년 미쉐린코리아가 국내시장에 진출한 이후에 국내 자동차 시장과 타이어 시장의 모든 변화와 발전을 같이해왔습니다. 30년은 사람의 나이로 치면 이제 성인이 되는 시점이라고 생각합니다. 그래서 이제는 더 큰 책임감을 가진 회사로서 우리 고객에게 더 존경 받고 사랑 받는 회사로 거듭나도록 노력을 하고자 합니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
First, Michelin, the parent company, has a long-standing and good corporate image in the global market. Can you tell us about Michelin's history and its value?

미쉐린은 글로벌시장에서도 굉장히 좋은 이미지를 갖고 있는 기업으로 알려져 있는데 미쉐린이 추구하고 있는 가치나 또 그 기업의 역사에 대해서도 시청자분들에게 설명을 해주시겠어요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
The Michelin brothers started the firm in 1889 in Clermont-Ferrand, a small town in central France.
Since then… the business has spread to 170 nations. For the past 128 years, Michelin has been at the forefront of the global tire market thanks to its relentless R&D… Particularly in energy-saving tires and innovative technologies.

1889년에 프랑스 중부의 작은 도시 끌레르몽페랑이라는 도시에서 미쉐린 형제가 최초로 이제 회사를 시작을 했고. 현재 170여개국에서 전세계적으로 비즈니스를 하고 있습니다. 지난 128년이 넘는 이런 긴 기간 동안 미쉐린이 지속적으로 끊임 없이 R&D 투자를 통해서 전세계 타이어 시장의 기술혁신과 특히 에너지 절감형 타이어에 있어서는 선두역할을 해왔습니다.

Michelin’s innovation goes beyond product development and aims to foster better mobility. We believe that better mobility is a must for social progress. For sustainable development of mobility, we always keep in mind safety, efficiency, and eco-friendliness as business keywords in Michelin.

미쉐린의 혁신은 이러한 신제품 개발에 머무르는 것이 아니라 모빌리티(mobility), 즉 이동성의 향상을 그 목표로 하고 있습니다. 미쉐린은 인류의 발전에 이 이동성의 향상이 필수적이라는 것에 확신을 가지고 있습니다. 그래서 지속 가능한 이동성의 향상을 목표로 어떻게 하면 더 안전하고 또 효율적이고 더 환경 친화적인 그런 향상을 할 수 있을까를 끊임없이 고민을 해오고 있고요.
 
Those keywords all point to better quality. We’re proud we have stood by the value of sustainable mobility for the past 128 years, all to guarantee the best quality products…. It’s our core value in doing business.

고객에게 최고의 품질을 제공하는 것을 그 첫 번째 최우선의 약속으로 여기고 있습니다. 그래서 지속가능한 모빌리티, 이것이 지난 128년이 넘는 기간 동안 미쉐린이 갖고 있는 강한 신념이고, 비즈니스를 근본적으로 지향하는 그런 핵심가치라고 할 수 있습니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
What are the strengths and differences of Michelin tires compared to other domestic companies?

미쉐린 코리아는 국내 업체 타이어들과는 어떤 차별점을 두고 사업을 진행을 하고 있는 건지 그것도 궁금합니다. 어떤 강점들이 있고 국내업체들과는 어떤 차별점이 있는지?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
I won’t explicitly mention other competitors. But there are two things that differentiate Michelin from other brands. One is customer trust in quality. The other is the brand power. Both matters because the role of tires is bigger than people generally think. Speeding, sustaining vehicle weight, handling, noise-cancelation, grip, braking, and most key features of vehicles are actually delivered by tires.

저희가 다른  업체들을 직접적으로 평가하기는 좀 힘들겠지만 미쉐린이 내세울 수 있는 강점과 특징에 대해서 말씀을 드리고 싶습니다. 일단 두 가지라고 생각합니다. 첫 번째는 품질에 대한 신뢰, 그리고 두 번째는 최고의 브랜드가치라고 생각을 합니다. 우리가 일반적으로 생각하는 것보다 타이어의 역할은 훨씬 큽니다. 자동차에서부터 오는, 또 자동차가 발휘하는 모든 성능들, 즉 속도, 하중지지, 핸들링, 소음, 접지, 브레이킹, 이런 모든 성능과 안전이 사실 타이어를 통해서 지면에 전달이 되고 있습니다.
 
For passenger car tires, the surface of the tire that touches the ground is only as big as a person’s hand or a postcard. For truck tires, the size is around that of a piece of A4 paper. That small part really plays a key role in safe driving.

승용차 타이어의 경우에 우리 손바닥만한 크기, 또는 엽서만한 크기가 타이어가 지면과 접지하고 있는 그런 면적입니다. 큰 트럭 같은 경우엔 약 A4지 한 장 크기를 통해서 이제 접지를 하고 있기 때문에 중요한 그런 역할을 해야하는 부품인 것입니다.

I could go on and on about all the parts and components. But from the consumer’s viewpoint, using Michelin tires is above all about safety. With safety guaranteed, consumers can have peace of mind.
It’s also about the trust in lasting quality and performance. I believe that’s the advantage of using Michelin tires.

이러한 품질의 여러 가지 요소들을 이게 좋다 저게 좋다라고 말씀 드리기 보다는 쉽게 우리가 소비자 입장에서 생각을 했을 때, 미쉐린 타이어를 내 차량에 장착을 한다라는 것은 안전에 대한 믿음이 마음의 안정을 가져다주는 것이라고 생각을 합니다. 또 새 타이어가 마모가 될 때까지 이 타이어의 품질과 성능이 그대로 유지될 수 있겠다라는 신뢰를 줄 수 있다라는 것이 미쉐린 타이어가 가지고 있는 강점이라고 생각합니다.

Of course, brand power matters too. Our long-standing brand is a huge asset. Michelin topped the list of 100 Most Reputable Companies in France, designated by the Reputation Institute in 2015. Globally, it came in thirteenth. In 2000, the Financial Times picked Michelin mascot Bibendum as the logo of the century. The MICEHLIN Red Guide is also highly recognized globally. People’s trust in the Red Guide also reflects the trust in the Michelin brand. The brand image itself truly is a huge asset for us.

또 하나는 미쉐린 브랜드입니다. 오랜 기간 동안 이어져 온 미쉐린의 브랜드는 저희가 가지고 있는 큰 자산입니다. 2015년에 Reputation Institute가 선정한 프랑스 100대 기업 중 미쉐린이 1위였고, 전세계 모든 기업 중에서는 13위에 해당이 되었습니다. 또 파이낸셜 타임즈가 지난 2000년 세기의 로고로 미쉐린의 마스코트인 비밴덤을 선정하였습니다. 마지막으로 미쉐린의 레드가이드가 또한 전세계에서 많은 사랑을 받고 있는데, 이러한 오래된 일관된 신뢰를 받고 있는 가이드의 신뢰와 브랜드 이미지 또한 미쉐린 브랜드의 긍정적인 자산이라고 할 수 있겠습니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
In general, Korean consumers seem to be using a lot of domestic tires. What are the characteristics of Michelin's main customer base?

일단 국내시장에 대해서 얘기를 좀 더 해보자면, 그래도 아직까지는 국내소비자들이 국내타이어업체들을 많이 사용하고 있는걸로 알고 있는데 미쉐린타이어를 이용하는 국내소비자들은 어떤 특징을 가지고 있나요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
Roughly speaking, domestic consumers are either passenger car tire consumers or truck tire consumers. If we look at the passenger car market, the performance of cars are constantly improving and various global brands are entering the South Korean market. Consumer tastes and interests are diversifying… And people have started taking an interest in cars from younger ages. In line with the trend, demand for premium brand products and high-performance tires is also on the rise.

일단 승용 타이어 소비자와 트럭용 타이어 소비자로 구분을 해보면 좋겠습니다. 승용 소비자의 경우에는 최근 차량의 성능이 높아지고 있습니다. 최근 들어, 차량의 성능이 높아지고 또 다양한 수입차량 브랜드들이 국내에 지속적으로 이제 들어오고 있으며, 소비자들의 관심과 취향이 다양화 되고 있고 젊어지고 있습니다. 이런 추세에 맞게 프리미엄 타이어 브랜드에 대한, 그리고 고성능의 타이어에 대한 관심과 수요가 지속적으로 늘어나고 있습니다.
 
I think consumers who are big on cost effectiveness and safety tend to opt for Michelin products.
For truck tires, the domestic truck tire market has a unique structure. Some 90% of trucks belong to individual entrepreneurs. Each entrepreneur receives orders, manages trucks, and oversees the whole business process.

타이어에 있어 기본적으로 가격대비 성능은 기본이고요. 고성능, 그리고 안전을 지향하는 소비자들이 점진적으로 미쉐린을 선택하고 있지 않나 생각을 합니다. 트럭용 타이어의 시장을 잠깐 들여다보면 국내시장이 조금 특별합니다. 그래서 전체 트럭버스의 약 90%에 가까운 차량들이 개인 사업자에 의해 소속이 되어 있고 운영되고 있습니다. 이는 각 개인들이 물동량을 받아서 움직이고 차량을 관리하는 이 모든 것들을 스스로 관리해야한다는 그런 의미입니다.
 
The market structure is nothing like a modernized, advanced, or systemized one. Therefore, it can undermine safety. To modernize the system and boost effectiveness, we need bigger market players than individual businesspeople. 

물류의 현대화, 선진화, 체계화, 효율 측면에서 사실 구조적으로 힘든 구조를 가지고 있고, 오히려 도로 위의 안전을 저해할 수 있고 위협할 수 있는, 그런 잠재적인 위험을 가지고 있는 시장입니다. 그래서 우리 물류의 현대화 또 효율화를 위해서는 대형화 되어야되는게 필수적이라고 생각합니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
Meanwhile, the MICEHLIN Guide has been launched in Seoul for the first time in the year and has attracted much attention. What are the business relationship of Michelin Korea and MICHELIN Guide? And as for marketing, what synergy effect is Michelin Korea trying to achieve through MICHELIN Guide?

미쉐린의 비즈니스 중에서도 가장 잘 알려져 있는 것 중 하나가 또 미쉐린 가이드입니다. 미쉐린 가이드가 서울에서 런칭한 지 얼마 안됐습니다. 구체적으로 국내지사와 미쉐린 가이드의 관계는 또 어떤지가 일단 궁금합니다. 또 이렇게 미쉐린이 미쉐린가이드 사업을 하는 것이 타이어와 어떤 시너지 효과를 보고 있는 것인지도 궁금합니다.

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
Let me walk you through the history first. The Michelin brothers originally launched the MICHELIN Guide to provide information to long distance drivers.

When it was first launched in the 1900s, there were fewer than 3000 cars on the roads of France. Road and map infrastructure…and relevant information lacked significantly back then. Driving and traveling were considered an adventure. Against this backdrop, the MICHELIN Guide came in handy for long distance drivers. It provided information such as locations of service centers and gas stations…and instructions on how to change tires.

Of course, the content of the guide has continued to change since then. It is now established as a guide for restaurants and hotels. As much as the style and content have changed, the goal of providing better mobility and joy of driving remains the same. It’s the goal of Michelin…as a tire maker…pursues as well.

네, 미쉐린 가이드의 탄생 배경에 대해서 먼저 설명을 드리고 싶습니다. 최초 회사를 설립했던 미쉐린 형제가 장거리 운행을 하는 운전자들에게 안전한 장거리 여행에 대해 필요한 정보들을 제공하고자 시작을 하였습니다.

사실 최초로 시작된 1900년도에는 프랑스 전역에 자동차가 3000대를 넘지 않았다고 합니다. 그만큼 차량을 가지고 여행을 한다라는 것이 모험으로 여겨지던 그런 시절이었고, 어떤 도로라든지, 지도, 정보, 이러한 모든 인프라들이 갖춰져 있지 않은 그런 시기였기 때문에 사실 그 때 당시 미쉐린 가이드는 레스토랑과 호텔을 비롯해 차량을 어디에서 정비를 할 수 있는지, 어디에서 주유를 할 수 있는지, 타이어는 어떻게 교체해야 되는지 등 장거리 여행에 필요한, 모빌리티의 향상을 위한 정보들을 제공하는 그런 역할을 해왔다고 볼 수 있습니다.

그 이후로 지속적으로 변화를 거듭해나가면서 지금의 레스토랑과 호텔을 소개하는 가이드로 자리를 잡았습니다. 그 때 과거와 현재 스타일은 많이 변했고 내용도 조금 변했습니다만, 운전자에게 운전의 즐거움과 또 모빌리티에 도움을 주고자 하는 이러한 철학은 지금까지 이어져오고 있고 이것이 타이어 회사 미쉐린에도 그대로 동일하게 적용이 되는 철학이기도 합니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
What is the reason MICHELIN Guide is receiving worldwide reputation?

미쉐린 가이드가 이만큼까지 전세계적인 권위를 인정받는 비결이 있었을까요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
Independence, expertise and consistency could be a few of the reasons. Some people think there must be secret criteria for picking Michelin restaurants. The truth is, we’re applying the same method that we adopted from the birth of the MICHELIN Guide. The openness and transparency is how we gained the trust of consumers.

And the independence. So-called inspectors do belong to Michelin…but they are not under any pressure. Just like any other customers, they pay out of their own pockets…from booking to tasting as they rate restaurants. They can be fair and build expertise because they are allowed to work autonomously.

몇가지 얘기를 하자면, 첫 번째는 독립성, 전문성, 일관성, 그리고 투명성이라고 생각을 합니다. 흔히 사람들이 아 너무 비밀스럽다, 그들만의 뭔가 비밀이 있는 것이 아니냐라는 이야기를 하는데 사실은 그 반대입니다. 그래서 비밀스러운 것이 아니라 오히려 투명하고 일관된 어떤 룰을 그대로 최초 탄생 시부터 적용을 해오고 있다라는 것이 신뢰를 얻는 DNA라고 생각합니다.

그래서 인스펙터라고 알려져있는 평가단들이 사실은 미쉐린에 소속되어 있는 직원들이면서 동시에 그 어느 누구에게도 영향을 받지 않으면서 레스토랑을 방문해 스스로 돈을 지불하고 일반적인 손님과 같은 형태로 예약을 하고 주문을 하고 또 맛을 보고 평가를 하고 있기 때문에 그러한 객관성과 전문성이 이 미쉐린 가이드의 오랜 성공 비결이 아닐까 싶습니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
The automobile industry is changing drastically, including autonomous driving, electric vehicles, environmentally friendly cars, and connected cars. Tire manufacturers are also actively developing technology and cooperating with these changes. How is tire changing today?

자율주행차와 커넥티드 카, 그리고 친환경 차도 등장을 하고 있는데 이에 맞춰서 타이어 업계도 많은 개발이 이루어지고 있는 것으로 알고 있습니다. 어떤 변화가 구체적으로 있는지 소개해주시겠어요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
It’s a relevant question because we’re facing many changes these days. Let me give you some numbers… Globally, some 1.5 billion cars are running on roads, and the number is on the rise. More than 60% of produced oil is consumed to run those cars.

네, 사실 많은 변화가 현재 급격하게 일어나고 있기 때문에 흥미로운 질문입니다. 일단 우리가 직면한 현실을 맞닥뜨려보자면, 지금 현재 전세계의 도로 위에는 약 15억대의 차량이 운행을 하고 있고 오늘도 매일매일 증가를 하고 있습니다. 또한 전 세계에서 소모되고 있는 석유의 60퍼센트 이상을 이 차량들의 운행에 쓰고 있습니다.

That naturally leads us to questions about air pollution, global warming, environmental degradation, and resource depletion. Studies say that 60% of the total population will be urban dwellers by 2030. This kind of lifestyle change will have a huge impact on the planet as well. Along with this, autonomous vehicles, electric vehicles, connected cars, and sharing economies will bring about changes in the auto industry and people’s lives.

이는 자연스럽게 우리가 대기오염, 온난화, 환경보호, 그리고 우리 자원과 지구를 어떻게 보호할 것인가에 대한 근본적인 질문을 우리가 던지고 있는 것입니다. 또 하나는 2030년이 되면, 전 세계 인구의 60퍼센트가 도시에서 생활을 한다고 합니다. 이러한 새로운 형태의 주거와 이런 우리 생활 습관이 우리 모든 것을 또 바꿀 것이고, 여기에 말씀하신 자율주행, 전기차, 또 커넥티드, 공유경제의 확산 등이 우리 자동차 산업을 포함해 우리 인류가 직면하게 될 도전들의 키워드들일 것입니다.

As a tire company, we’re focusing on three main keywords. They are EV, connected cars, and new materials. EVs have already garnered a lot of attention. They require a whole new set of features… So EV tires should be manufactured differently from tires for conventional vehicles.

타이어회사 입장에서는 크게 세 가지의 키워드들을 지목하고 있습니다. 첫 번째는 전기차, 그리고 커넥티드 카, 신소재, 이렇게 세가지를 얘기를 할 수 있겠습니다. 첫 번째로 전기차는 사실 최근 많은 화두가 되고 있는 내용이고, 완전히 새로운 형태로 구동을 해야 하는 자동차이기 때문에 기존에 내연기관 자동차와는 많이 다른 타이어의 성능을 요구합니다.

While an internal combustion engine requires hundreds of moving parts, an EV has only one, the motor. The torque generated from the motor goes directly to the tires. Therefore, how to manage the torque, guarantee smooth handling, and ensure safety are new challenges for EV tire makers. Then, connected cars. As tires are now connected to vehicles and people, we’ll see the expansion of driving solutions. In other words, creating solutions for better effectiveness and safety is another challenge.

그래서 전기자동차에 들어가는 타이어는 기본적으로 내연기관의 경우에는 무빙파트가 수백여 개가 있는 반면, 전기자동차에는 무빙파트가 하나, 모터가 유일합니다. 그래서 이 모터로부터 나오는 토크가 자동차의 타이어로 바로 연결되기 때문에 급작스러운 토크를 어떻게 관리하고, 핸들링하고 동시에 안전을 보장할 수 있는가가 타이어에 있어서는 새로운 도전이고, 흥미로운 도전입니다. 두 번째로 이제 커넥티드 카입니다. 타이어가 이제 차량과 연결이 되고 또 사람과 운전자에게 연결되면서 더 효율적이고 안전한 주행을 할 수 있는 솔루션 업체로서의 확장, 이것이 두 번째 도전일 것입니다.
 
Next, new materials. A non-profit think-tank named Global Footprint Network calculated people’s demand for natural resources and the amount the Earth can actually supply. The calculation revealed that the exploitation of resources has already outstripped the feasible supply.

According to the calculation, one Earth can’t satisfy all the demand. We need 1.6 Earths. If the current production and consumption pattern is left unchanged, we’ll need two Earths by 2030. Against this backdrop, how to make good use of renewable bio resources to develop new materials has been the key interest of all industries…including the tire industry.

In 1998, the 100th anniversary of the Michelin mascot Bibendum, Michelin launched a global summit called Challenge Bibendum as part of our efforts to create a sustainable future. The service brings together experts from car manufacturers, parts manufacturers, energy companies, governments, academia, and NGOs to devise solutions to make mobility more sustainable and preserve the environment. Michelin will hold the 14th event this year, under the name of “Movin’On.”

세 번째는 신소재입니다. 글로벌 풋프린트 네트워크라는 비영리 싱크탱크 기관에서 계산한 것을 보면 전 인류가 쓰고 있는 우리의 원자재와 리소스 수요가 있고, 우리 지구에서 공급할 수 있는 양이 있는데 벌써 이 공급을 초과해 우리가 쓰고 있는 상황에 있습니다.

그래서 현재 기준으로 이 자원의 수요를 충족하려면 1.6개의 지구가 있어야 된다라는 계산이 나옵니다. 그래서 지금과 같은 생산과 소비가 유지가 된다면 2030년에는 지구가 두 개 이상이 있어야 되는 큰 도전에 직면해있기 때문에 석유 이후에 신소재와 재생가능한 바이오 소재를 통한 이러한 문제 해결이 타이어회사들을 포함한 모든 산업이 직면한 도전이라고 생각합니다.

미래를 대비하는 지속 가능한 성장을 위해 미쉐린은 지난 1998년, 미쉐린 마스코트인 비밴덤의 100주년 탄생을 기념하는 시점에 챌린지 비밴덤(Challenge Bibendum)이라는 글로벌 서밋을 개최해오고 있습니다. 전세계에 있는 자동차회사, 부품회사, 그리고 에너지 관련회사, 정부, 학계, NGO 등 각계 각층의 전문가들이 모여 지속 가능한 미래의 모빌리티와 환경보호에 대한 솔루션들을 도출해내는 토론의 장을 마련해오고 있고, 올해 14번째 행사를 무빙온(Movin’On) 이라는 이름으로 미쉐린이 주최합니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
What collaboration plan does Michelin Korea have with Hyundai Motors?

국내 시장을 확장 시키기 위해 여러 가지 협업 노력들도 이루어지고 있는 걸로 알고 있는데 대표적으로 얼마 전 현대자동차와의 협업도 이루어진 것으로 알고 있습니다. 어떤 내용인지 구체적으로 말씀해주시겠어요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
Michelin and Hyundai Motor Company signed a technology cooperation agreement last November. Under the agreement, Michelin will develop next-gen EV all season tire and cooperate in various fields.

We believe this technology cooperation agreement will serve for both Michelin and Hyundai to take a next step forward to enhance customer satisfaction in local and global markets. It’s hard to give you the details yet because we’re still working on the project. But as you are well aware, Hyundai Motor Company ranks 5th in the global market… And both Michelin and Hyundai are recognized as global premium brands. Common denominators as market leaders will help the two companies cooperate to develop products that better serve customer needs.

작년 11월 미쉐린 그룹과 현대자동차 그룹이 기술협력계약을 체결했습니다. 그래서 현대자동차의 차세대 전기차에 들어갈 4계절용 타이어를 개발하기로 했고, 그 이외에도 다양한 차량에 들어갈 타이어에 대해 현재도 하고 있고, 앞으로도 협력하기로 한 내용입니다.

이번 기술 협력을 통해 양사가 국내시장뿐 아니라 전세계 시장에서 고객들에게 더 만족을 줄 수 있는 그런 계기가 되기를 기대하고 있습니다. 향후 프로젝트에 대한 내용은 현재 개발 진행중인 사항이기 때문에 말씀 드리기가 곤란합니다만 현대자동차가 잘 아시는 것처럼 세계 5위의 기업이고, 전 세계 시장에서 프리미엄 브랜드로서 인정받고 있고 미쉐린 브랜드 또한 프리미엄 브랜드로서 소비자들에게 다가가고 있기 때문에 양사의 이러한 공통된 지향점이 앞으로 고객들에게 더 나은 제품으로 소개될 수 있을 것이라 생각합니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
Can you explain more about the tires for EV cars that Michelin Korea is developing with Hyundai Motors?

현대자동차와 개발하고 있는 타이어가 이제 기존 타이어와는 조금 다른 전기차 전용 타이어로 알고 있습니다. 기존 타이어와 어떻게 다를까요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
As many media outlets have covered already, Michelin is cooperating with companies like Tesla and Nissan for EV tires. Our EV tires are actually in the commercialization stage. As I’ve already mentioned, EV tires require new features, which means tires should be made with new materials and designs.

미쉐린은 테슬라, 닛산 등 여러 전기자동차 회사들과 현재 이미 협력을 하고 있고 타이어를 개발해 상용화하고 있는 상태입니다. 전기자동차에 들어가는 타이어는 조금 전에 말씀 드렸던 것처럼 전혀 새로운 구동형태로, 타이어에 새로운 성분과 또 새로운 디자인이 요구되는 흥미로운 시장입니다.

It can be a new challenge for tire manufacturers. The key is how to manage the strong torque sent from the motor… And how to boost the running time per charge.

타이어 업체들에게는 새로운 도전입니다. 그래서 다시 한번 간략하게 말씀을 드리자면, 차량에서부터, 모터에서부터 오는 이런 강력한 토크를 어떻게 조절을 하느냐, 그리고 전기자동차가 가장 중요한 성능은 한번 충전을 해서 얼마나 오랫동안 주행할 수 있냐가 그 핵심입니다.

For conventional vehicles, tires take up some 20% of total fuel consumption… Whereas the figure soars to 30% for EV tires. Therefore, tires should be harder to lower the resistance and run smoothly. But then it will compromise joy of driving and grounding performances. How to strike an optimal balance and retain the performance level will be the key determiner of success of tire manufacturers.

기존 내연기관 차량에서 전체 연료소모의 약 20퍼센트가 타이어에 의해 영향을 받는 반면, 전기자동차는 전체 연료소모의 약 30퍼센트가 타이어에 의해 결정됩니다. 그만큼 타이어의 영향이 중요해졌다고 볼 수 있고, 타이어의 회전저항을 낮추고 더 잘 굴러가게 하기 위해서는 타이어를 딱딱하게 만들면 됩니다. 그러면 동시에 승차감나 접지능력은 떨어지겠죠. 그래서 이러한 다른 성능들을 유지하면서 어떻게 하면 회전저항을 최소화시킬 수가 있느냐가 기술의 핵심이 되고, 그것이 타이어 회사들의 경쟁력이 될 것입니다.

Also, EV motors hardly make noise…unlike internal combustion engines. Therefore, tires make more noise than any other parts in EVs. Naturally, checking the noise level becomes more important. Along with that, EVs are equipped with new types of batteries. It means that different weight distribution formula should be adopted, which can have an impact on performance. With a new formula, tires should be structured and designed in a fresh way to have enhanced durability.

마지막으로 전기자동차는 내연기관 차량과 달리 모터에서 거의 소음이 나지 않습니다 그렇기 때문에 차량에서 나는 가장 큰 소음이 타이어가 될 수 있습니다. 그만큼 타이어의 소음을 어떻게 잡느냐가 중요한 요소이며, 동시에 배터리가 자동차에 새롭게 들어가야하기 때문에 차량 자체가 새로운 무게구조로 운동성능이 달라지게 됩니다. 따라서 타이어에 미치는 운동성능도 전혀 다르게 대비를 해야 하기 때문에 듀러블한 성능을 새롭게 디자인 해야 하는 도전이 타이어 회사에 있는 것입니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
Increase price of raw materials are known to be one of the unfavorable factors in business for tire companies. Do you have plans for raising tire prices this year due to this reason?

지난해에 원자재 가격 상승률이 타이어 업체들에게 조금 부담이 됐던 걸로 알고 있습니다. 이런 요인 때문에 혹시 공급 가격을 인상하거나 혹은 그런 계획이 혹시 있으신가요?

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
Thankfully, raw material prices have stabilized again. We’re not seeking any price hikes for now. But we do keep an eye on raw material prices as they keep fluctuating with changing market circumstances. No matter what, price competitiveness is always part of our agenda.

다행스럽게도 지금 현재 상황에서는 원자재 가격이 안정되어 있는 걸로 보여집니다. 지금 현재로써는 인상계획은 없습니다. 다만 원자재 가격은 지속적으로 변동을 하는 것이고, 또 시장의 변화에 따른 공급 가격의 변화는 언제든지 일어날 수 있습니다. 하지만 모든 타이어 회사들이 중요하게 생각하는 것은 어떻게 하면 시장에서의 판매자와 소비자들에게 경쟁력 있는 가격을 줄 수 있을까이며, 지속적으로 고민을 하고 있습니다.

We believe pricing should be done in a more reasonable and transparent way for consumers. And particularly for passenger car consumers…as it’s often hard for them to access information about tire prices. Tires are one of many shopping items, if you will. Providing a more joyful shopping experience to consumers who are purchasing tires is part of Michelin’s job.

미쉐린의 경우에는 경쟁력 있는 가격을 공급하는 것과 함께 특히 승용차 소비자에게는 타이어의 가격이 잘 알려져 있지 않아 조금 더 합리적이고 투명한 시장 가격이 형성되는 것 또한 중요한 요소라고 생각합니다. 타이어도 하나의 쇼핑리스트일 것입니다. 그래서 타이어를 쇼핑하는데 있어 조금 더 유쾌한 구매경험을 할 수 있는 여건을 만들기 위해 노력하고 있습니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
How do you forecast this year’s tire industry in the domestic market?

글로벌 타이어업계의 전망은 또 어떻게 되는지가 궁금합니다. 국내 타이어 전망이 또 글로벌 트렌드에는 또 어떻게 맞춰서 가고 있는건지, 어떤 생각이 드시는지 말씀 부탁드립니다.

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
 
The market trend differs by segments. The passenger car market has grown by a small margin in general. But looking at the premium market, it’s showing robust growth. The industrial commercial tire market has direct correlation with business conditions. For now, that market is the slowest.

국내시장은 현재 세그먼트에 따라 사실은 조금은 다른 상황을 보이고 있습니다. 승용차용 시장의 경우에는 소폭의 증가를 하고 있는, 그렇지만 지속적으로 프리미엄 시장이 강하게 증가를 하고 있는 그런 시장으로 보고 있습니다.
 
그렇지만 그 이외에 상업용 타이어 시장들은 국내 경기에 직접적인 영향을 받고 있어 사실은 많이 위축되어 있는 상황입니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
You’ve been involved with Michelin Korea since 1999. As a leader of Michelin Korea, what are your future plans and visions for this industry and for your company?

이제 마무리 얘기를 하려고 합니다 이제 사장님께서는 이력을 보니 1999년대부터 미쉐린코리아에 몸 담고 계셨고요. 그렇게 해서 이제 대표자리까지 오셨는데 대표로서 앞으로 국내시장의 계획과 또 미래비전에 대해서는 어떤 계획을 가지고 계신지 말씀 부탁드립니다.

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
South Korea has the 11th largest economy in the world. In terms of car production, it was fifth in the world as of last year. It also has renowned global brands like Kumho and Nexen.
 
The South Korean market has great potential. Acknowledging the potential, Michelin Korea has set forth our vision of sustainable growth in this market. We have four detailed goals to realize this vision.
 
First is to help with the growth and success of Michelin dealers and distributors. Second is to create an infrastructure that helps us to provide quality services and best shopping experiences to consumers.
 
Third, we want Michelin to be a firm with a sound working environment. We want our employees to take pride in the company they work for. Finally, we want to be socially responsible. In that context, we’ve launched a safety campaign to boost people’s awareness about right air pressure management for tire.

In another campaign, we will encourage helmet use for kids who ride bicycles or use skates. We try to promote the value of safety and actually take action. We believe those actions are a significant step toward sustainable growth, as well as bigger consumer trust in Michelin.

우리나라는 경제규모로 이제 세계에서 11번째로 큰 나라입니다. 또 자동차 생산의 크기로 봤을 때 작년 기준 세계에서 5번째로 큰 시장입니다. 동시에 한국 금호 넥센이라는 전세계적인 브랜드가 있는 매우 흥미롭고 중요한 시장입니다.
  
동시에 성장 잠재력이 충분한 매력적인 시장이기도 합니다. 이러한 시장에서 저희 미쉐린코리아는 고객과 함께 지속가능한 성장을 하는 것을 비전으로 삼고 있습니다. 이런 비전을 달성하기 위해서 네 가지 구체적인 목표를 가지고 있습니다.
  
첫 번째는 미쉐린타이어를 판매하는 대리점, 판매자들이 미쉐린과 함께 성장하고 성공하게 만드는 것입니다. 두 번째는 미쉐린타이어를 구매하는 최종 소비자들에게 지불한 금액에 합당한 서비스와 그에 만족스러운 구매 경험을 제공드릴 수 있는 인프라를 구축하는 것입니다.

세 번째는 미쉘린코리아에 일하는 우리 직원들이 일하기 좋은 회사, 또 자랑스러운 회사로 만들어나가는 것이 그 세 번째이고요. 마지막으로 사회에 도움이 되는, 사회에 이익이 되는 그런 회사가 되는 것입니다. 우선적으로 도로 위에 안전을 위해서 올바른 타이어 공기압을 관리하는 그런 캠페인을 하고 있고요. 그리고 우리 아이들이 뭐 자전거, 인라인 등을 우리가 타면서 헬멧을 쓰게 하는 그러한 그러한 올바른 그런 프로모션을 하는 등, 안전의 기본과 원칙이 지켜지는 그러한 것들이 확산이 지속적으로 확산이 될 수 있는 그러한 노력을 하고 있고요. 이러한 실천들, 작은 실천들을 통해서 우리가 고객과 함께 또 지속가능한 건강한 성장을 할 수 있을걸로 생각을 하고 그래서 더 고객에게 사랑받고 또 존경받는 그런 회사가 되는 것의 저희의 목표입니다.

<전혜원 기자 / SBSCNBC>
Mr. Kim, Thank you for your time. Today. That is all for my questions.

사장님 오늘 말씀 정말 감사합니다. 지금까지 굉장히 많은 이야기들을 해주셨는데 이런 부분들이 잘 전달이 됐으면 좋겠습니다. 여기까지 하겠습니다.

<이주행 / 미쉐린 코리아 지사장>
감사합니다.

(자세한 내용은 동영상을 시청하시기 바랍니다.) 

ⓒ SBS Medianet & SBSi 무단복제-재배포 금지

전혜원다른기사
폼페이오 “북한 핵폐기하면 미국 민간투자 허용”
폼페이오 “北이 완전한 비핵화하면 美 민간기업 투자 허용”