SBS Biz

[Korea Report] '상상 그 이상' 미리보는 미래 디스플레이 세계

SBS Biz 최진석
입력2015.07.22 10:14
수정2015.07.22 10:15

■ Cutting Edge 

손가락 하나로 창문을 살짝 건드리기만 하면 창문이 TV가 되고, 컴퓨터도 된다면 어떨까요? 영화 속 이야기가 아닙니다. 진화하는 디스플레이의 세계, 최진석 기자가 소개해 드립니다.

1897년 세계 최초의 CRT (Cathode Ray Tube) 브라운관이 탄생한지 어느덧 120년! 디스플레이 기술은 눈부신 진화를 거듭해 왔습니다. SF영화에서 상상하던 디스플레이 기술은 이제 현실이 됐습니다. 자유자재로 휘어지고 접었다 펼 수 있는 디스플레이, 그리고 어디든 탈부착이 가능한 동전보다 얇은 디스플레이까지.

[최진석 / SBSCNBC 기자 : 미래의 디스플레이는 어떤 모습일까요? 디스플레이 산업의 혁신은 여러분의 상상 그 이상입니다.]

미래 디스플레이 기술의 핵심은 투명과 플렉시블로 압축할 수 있는데요. 먼저, 투명 디스플레이 기술은 어디까지 왔을까요?                                  

일반 주택의 창문으로 보이는 이것은 LG가 개발한 창문 디스플레이입니다. 창문 디스플레이 하나면 별도의 TV나 컴퓨터가 필요 없습니다.

[최진석/ SBSCNBC 기자 : 창문에 이 디스플레이가 설치되는 걸 상상해 보세요. 윈도우 디스플레이로 햇빛을 가릴 수도 있고, 심지어 영화를 볼 수도 있습니다.]

투명 디스플레이를 활용한 세계 최초 ‘투명 쿨러’를 냉장고 문에 달면 어떻게 될까요? 냉장고를 열지 않아도 안을 볼 수 있는 것은 물론, 다양한 정보와 광고 동영상을 한눈에 볼 수 있습니다. 손가락으로 직접 메모를 할 수도 있습니다. 이 디스플레이는 이미 지난해 말, 출시되어 음료 광고 업계에서 큰 호응을 얻고 있습니다. 

[이원호 / LG디스플레이 책임연구원 : 파일럿 형태로 편의점에 넣었을 때 매출이 굉장히 많이 증가한 걸로 알고 있고요.]

지금까지 개발된 투명 디스플레이 TV중 가장 큰 제품은 삼성의 투명 OLED TV인데요. 무려 55인치나 되는데다 빛 투과율도 30%에 달해 업계 최고를 자랑합니다. 보시다시피, 스크린 뒤에 있는 사물이 그대로 보일 정도입니다.

또, 투명 디스플레이 기술이 가장 빠르게 적용되고 있는 분야 중 하나는 자동차인데요. 앞 유리에 지도, 속도 등의 정보를 반사시키는 헤드업 디스플레이는 고급 차종을 중심으로 빠르게 확산되는 추세입니다.  

[김필수 교수 / 대림대 자동차학과 : 앞 유리창에 각종정보를 올리는 부분들은 점차 가속화 될 것으로   보고 있습니다. 주변의 모든 차량의 환경 정보를 집중해줌으로 인해서 운전자가 모든 정보를 판단할 수 있는 기회를 주면서도….] 

자동차 업계의 경쟁이 치열한 만큼, 헤드업 디스플레이 개발 경쟁도 뜨거운데요, 최근엔 눈동자의 움직임에 따라 정보 위치가 달라지는 아이트래킹 기술까지 시도 되고 있습니다.

[김신구 / 현대자동차 책임연구원 : 자연스럽게 정보를 표시하고 주의분산을 최소화해서 안전한 정보, 안전한 운전을 유도하는 쪽으로 기술들이 발전되고 있을 것으로 생각합니다.

이번엔 휘거나 접는 플렉시블 기술을 살펴볼까요?                               

2015년, LG디스플레이는 상당히 진일보한 롤러블 디스플레이를 선보였습니다. 18인치 패널을 3cm 원 크기로 말아도 화면 구동에 전혀 이상이 없습니다.

그런가하면, 최근 국내 연구진이 세계 최초로 피부에 붙이는 디스플레이를 개발하기도 했는데요. 두께가 머리카락의 1/40 정도로 얇습니다. 이 기술이 상용화된다면 SF영화에서처럼, 사람 손목 위의 디스플레이가 현실화될 전망입니다.

휘거나 접는 플렉시블 기술은 특히, 스마트폰 시장을 중심으로 연구가 활발한데요. 자유자재로 구부러지는 것은 기본이고 수첩처럼 접을 수도 있는 디스플레이도 개발됐습니다.

[박용인 / LG디스플레이 팀장 : 플라스틱으로 하게 되면 유연성있는 디스플레이를 만들 수 있고요. 별모양, 달모양 이런 휴대폰을 만날 수 있으려면 이런 기술들이 기반이 되어가지고.]

반원처럼 굽은 디스플레이 투명, 그리고 플렉시블 디스플레이 탄생의 일등공신은 바로 유기발광 다이오드, OLED (Organic Light Emitting Diode)입니다.

2002년 LCD (Liquid Crystal Display) TV가 등장하면서  디지털 TV 의 시대가 열렸는데요. 이제, OLED 의 등장과 함께 또 한번 디스플레이 산업의 대전환점을 맞게 된 셈입니다.

[여상덕 / LG디스플레이 사장 : OLED는 스스로 빛을 내기 때문에 차원이 다른 최고의 화질을 구현할 수 있고 백라이트   가 필요 없기 때문에 투명 플렉시블 롤러블들 미래 제품에 최적인 디스플레이입니다.]

OLED의 가장 큰 장점은 기존 LCD와 달리, 백라이트와 컬러 필터가 필요 없다는 점입니다. 따라서 얼마든지 가볍고 얇게 만들 수 있습니다. 게다가 무한대의 명암비와 완벽에 가까운 블랙 색상이 가능해, 화질도 탁월합니다. OLED가 ‘차세대 꿈의 디스플레이’로 불리는 것도 바로 이런 매력 때문입니다. 

[김재삼 차장 / LG디스플레이 : 소비전력과 색감을 나타내는 부분에서는 LCD를 능가하고 있고요 그렇기 때문에 투명 플렉시블로 이동이 됐을 때…, 어러블들에서 시계부터 작은 모바일 폰 자동차에 들어가는 계기판들 까지도 충분히 OLED가 가지고 갈 수 있는 시장이라고 바라보고 있습니다.]

OLED 시대를 주도하고 있는 선두주자는 LG입니다. 일찌감치, 과감한 투자로 OLED 시장 선점에 앞장서왔는데요. 덕분에, 2013년 1월 세계 최초로 OLED TV 패널을 양산하는 등 성과를 거두고 있습니다.

최근 삼성 역시 OLED 디스플레이 개발에 박차를 가하고 있어, 주도권 경쟁이 치열한 상황입니다. 소형 웨어러블은 물론 대형 TV까지 두 업체의 불꽃 튀는 개발 경쟁이 계속되고 있습니다. 

[소현철 / 신한금융투자 연구원  : 기존의 LCD TV는 중국업체들도 다 하고 있기 때문에 한국이 차별화 포인트를 가지고 가기위해서는 결국 OLED TV가 필요하다고 봅니다.]

LG와 삼성은 OLED를 미래 성장동력으로 육성해 다시금 세계 시장을 제패하겠다는 의지를 보이고 있는데요. 업계에 따르면 OLED 시장은 2020년쯤, 약 196억 달러 규모로 커질 전망입니다,                                               
[김재삼 차장 / LG디스플레이 : OLED가 안정적인 완전체가 되면 가격대비 LCD와 큰 무리수는 없을 거라고 생각을 하고 있고요. 그만큼 나가려고 하면 OLED 생산을 위한 장비나 재료들 쪽에서 충분한 환경이 만들어져야 되고 저희 같은 생산업체는 가장 빨리 안정적인 양산시스템을 갖춰야 될 것이고요.]

미래 디스플레이 시장을 선점하기 위한 전쟁, 승자가 누가됐든 엄청난 결실이 있을 것이라는 점만은 확실해 보입니다.

◇ In English

Since the earliest version of the Cathode Ray Tube, or CRT was invented in 1897, display  technology has been changing remarkably quickly. Some things you would see only in a sci-fi movie have become reality. Flexible displays now can be rolled up or wrapped around the sides of smart phones. The so-called anywhere displays can be attached to any of your devices. This ultra thin display is even thinner than a penny!

[Jin seok Choi / SBS CNBC Reporter : What will the future of display technology look like? Innovation in the industry goes beyond your imagination.]

Transparent and flexible are two words that best describe the core of future display technology. First, let’s take a look at how far transparent display technology has come.

This is a window display developed by LG. It is exactly what it sounds like, it is a window. However, you don’t need other devices including TVs or computers once you have this.

[Jin seok Choi / SBS CNBC Reporter Imagine this on your window at your house someday. Being able to look outside, shade off the sunlight, and even watch the movie.]

You're now looking at the world's 1st refrigerator door with transparent display. It allows for normal customer viewing of the product through the glass, even with the ability to run full-motion videos such as advertisements or promotions in a‘see-through’manner. Don’t forget to write a memo on the screen as well. Full-size transparent digital cooler doors already hit the market at the end of last year, attracting many advertisers nationwide.

[Wonho Lee / Chief Research Engineer of LG Display : There was a sharp increase in sales with our transparent digital cooler door installed at convenient stores.]

Recently, Samsung  went sci-fi with transparent and mirrored OLED screens as well. Its 55 inch screen is the largest of any see-through OLED in the market, and it has the highest reflectance level of 30%. You can even see other objects behind the screen.

Tech giants desperately want to introduce transparent displays to the auto industry too. The heads-up display or HUD that relays important information like maps and speed is quickly making people wake up and be aware of benefits of the technology. High-end vehicles are major initial targets of the technology.

[Pilsu Kim / Professor of Automobile Department, Daerim University : Heads-up displays that show different types of information on car windshields are expected to be in more consumer level vehicles. The technology improves drivers’ concentration and decision making process by providing real-time information about the surrounding road conditions.]

Of course, there has been fierce competition among developers in this field. More recently, the way to apply eye tracking technology in heads-up displays is being tested.

[Shingu Kim / Chief Research Engineer of Hyundai Motors : New heads-up display technology is being developed to help drivers stay safe by providing necessary information and minimizing the effects of attention dispersion.]

How about foldable and rollable flexible displays?

In 2015, LG Display unveiled its next generation rollable screen. An 18 inch panel can be rolled up to a radius of 3 centimeters without compromising its features and functions.

Now, new technology could turn your wrist into a smart phone display as well. A research team in Korea recently developed the world’s first display that can be attached to your skin. This skin-like display is only about 1-40th the thickness of a human hair.

There has been large-scale research in the smart phone industry to develop better flexible display technology. There is even a display that can be folded like a notebook.

[Yongin Park / LG Display : We can manufacture displays with more flexibility using plastic. Technological developments are needed to make star or moon-shaped cell phones.]

The development of organic light emitting diode or OLED has really spurred on development of transparent and flexible displays.

Just like liquid crystal display or LCD TVs that gave birth to a new era of digital TVs in 2002, the development of OLED signified a tipping point in the display industry.

[Sangdeok Yeo / President of LG Display : Since OLED creates its own light source, it offers superior picture quality. It is the best display technology for transparent, flexible, and rollable screens because backlighting is not required.]

Since  no backlighting  or color filter are required for OLED displays, they are lighter and thinner than LCD technology. In terms of picture quality, OLED is superior to LCD in nearly every way. Deeper blacks allow for higher contrast and richer colors and, thus, a more realistic and dazzling image. This is why OLED has been the holy grail of display technology.

[Jaesam Kim / LG Display :Compared to LCD technology, energy efficiency and color performance have always been advantage of OLED. Once transparent and flexible technologies become mainstream, OLED is expected to expand its scope towards nearly all devices ranging from wearable gadgets, watches, small mobile phones to car dashboards.]

LG, considered the front-runner in OLED technology,  made a key investment in the field, and became the maker of the world’s first mass produced OLED TV panels in January 2013.]

Samsung, a fast-follower now wants to be a tech trendsetter in the sector. From small wearable gadgets to large screen TVs, Korea’s two tech giants are already in fierce competition to develop better products.

[Hyeonchel Soh / Researcher of Shinhan Investment Corp. : Since Chinese companies are already in the existing LCD TV market, Korean tech companies eventually need to make their way to OLED TVs to differentiate from Chinese competitors.]

Both LG and Samsung want to promote OLED as their future growth engine. An industry report says  the OLED market is expected to grow by as much as 19.6 billion dollars in 2020. 

[Jaesam Kim / LG Display : Once OLED technology matures and stabilizes, it will be able to hold a prominent position compared to LCD even with regard to prices. In order to achieve that goal, we as manufacturers need to have the ability to mass-produce OLED displays with sufficient infrastructure including equipment and materials as soon as possible.]

A hefty prize for whoever wins the thin screen race.  

▶ 해외투자 커뮤니티 <머니로켓> 바로가기
  

ⓒ SBS Medianet & SBS I&M 무단복제-재배포 금지

최진석다른기사
[CNBC] 성장동력 잃은 애플, 더 이상 매력없다?
[CNBC] 애플 기대작 아이폰SE, 매출엔 오히려 부정적?