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[KOREA REPORT]소셜커머스, 불경기 속 '폭풍 성장'

SBS Biz 임리영 기자
입력2012.03.11 15:37
수정2012.03.11 17:18

■ Korea Life

 

 
[KOREA REPORT는 대한민국 첫번째 글로벌 미디어 채널 SBS CNBC가 한국의 최첨단 기술 소개, 최고의 리더 인터뷰 등 역동적인 대한민국의 참모습을 세계 경제를 움직이는 최고의 경제 채널 CNBC의 글로벌 네트워크를 통해 전달하는 프로그램입니다.]
 
 
[김기호/ SBS CNBC : 여러분도 지갑을 열기가 힘드실 거라 생각되는데요. 요즘 같이 경기가 안 좋을 때 더욱 그렇죠. 그래서 소비자들은 항상 물건을 싸게 구입할 수 있는 기회를 찾나봅니다. 이럴 때 원하는 물건을 반값에 살 수 있다면 얼마나 좋을까요? 불가능한 일도 아닙니다. PC나 스마트폰만 있다면 가능하죠. 바로 소셜커머스 덕분인데요. 어떻게 가능한지 보시죠.]

요즘 서울의 모습. 젊은층을 중심으로 스마트폰은 생활 필수품이 되었다. 손안의 컴퓨터라 불리는 스마트폰은 사람들의 생활을 크게 바꿔 놓았다. 그중에서도 특히, 소셜미디어와 온라인 쇼핑몰을 결합한 소셜커머스의 등장은 모바일 혁명이었다. 이는 단순한 쇼핑이 아니라 친구들과 온라인 네트워크와 구매경험을 함께 하는 것이라 사회적인 활동이기도 하다.

2007년 미국에서 처음 시작된 소셜커머스는 ‘리빙소셜’ 이 공동구매 형태로 첫 등장을 했다. 그 후, 현재 소셜커머스 1위 사업자인 ‘그루폰’이 등장하면서 소셜커머스시장은 급속도로 성장했다. IT인프라가 잘 되어있고 디지털 기기가 발달한 한국도 이러한 소셜커머스 시장에 눈을 뜨기 시작했다. 2010년 “위폰”으로 시작된 국내소셜커머스 시장은 잠시 주춤하더니 “티켓몬스터” 의 등장으로 완전히 새로운 시장으로 인식하는 계기가 되었다.

[최윤정/ KT 경제경영 연구소 책임연구원 : 우리나라 소셜커머스는 2010년 5월에 티켓몬스터란 업체가 등장하면서 그때 당시 적절한 언론 홍보와 마케팅, 그리고 스마트폰 확산이 되면서 SNS 열풍을 타고 시장이 활성화되는 계기가 되었던거 같습니다.]

국내 소셜커머스 형태는 하루 동안 특정 상품을 50%이하의 파격적인 가격에 공동 구매하는 원어데이몰이 대부분이다.  ‘몇 명 이상 모이면 거래 성사‘ 란 조건이 걸려 있기 때문에 상품을 구매하려는 고객은 공동구매 인원을 채우기 위해서라도 이벤트 상품을 적극적으로 알리게 된다. 이와같은 “입소문” 구조는 소셜 커머스 마케팅의 핵심이자 가장 큰 힘이 된다.

한국의 소셜커머스 시장은 출발과 동시에 급성장했다. 일년만에 중소업체까지 포함한 업체수가 500여군데, 시장규모는 1조원 가까이 되는 것으로 조사되었다. 소셜커머스는 폭풍성장을 하고 있습니다. 쿠팡은 작년에 매출이 9배 올랐으며 천만명의 가입자가 있습니다. 현재 국내 소셜커머스 시장은 3개의 업체가 주도하고 있습니다. 그중에 하나인 티켓 몬스터는 작년 11월에 리빙소셜에 인수되었습니다.

[신현성/ 티켓몬스터 대표이사 : 인수합병후 저희는 글로벌 시야가 생겼고 저희가 운영하는 티켓몬스터도 세계적인 베스트 프렉티스와 프로세스를 적립할수 있어 좋은 체계와 리빙소셜이 시행착오로 인해 배운 노하우를 자연스럽게 배우고 있는 중입니다. 지난 10여년간 대한민국에 벤처 성공사례가 없었다고 생각합니다. 저희가 대한민국 벤처로서 커가는 첫 기업이 될수 있었으면 좋겠고 해외 인수합병으로 인해 그들의 노하우를 갖고와 한국 벤처기업들에게 가르칠수 있었으면 좋겠습니다.]

티켓몬스터의 “나우서비스”는 특히 찾는 사람이 많다. 티켓몬스터의 “나우서비스”는 내가 있는 곳에서 현재 위치를 검색해서 리스팅 되어 있는 업체들이 자유롭게 할인을 시간에 구애받지 않고 할인 쿠폰을 등록시킬 수 있는 시스템으로 구입과 동시에 사용할 수 있는 서비스다.

쿠폰번호는요? 핸드폰번호 뒷자리는요?

[윤서한/ 직장인 : 저는 소셜커머스 티몬을 통해서 한달에 10회정도 구매하는거 같은데요. 오늘 점심도 티켓몬스터에서 쿠폰을 구매해서 왔다. 원래 35,000인데 할인해서 28,000원에 먹었다. 요즘 물가가 높아 재정적 압박이 심한데 소셜커머스를 이용하면 동네 레스토랑도 반값에 이용할수 있고 제가 필요한 물품도 인터넷최저가로 구매할수 있으니까 자주 이용하는거 같습니다.]

[김지영/ 음식점 주인 : 작년 10월부터 티켓몬스터란 소셜커머스 업체와 거래를 하고 있는데 매출은 한 50%정도 늘구요, 손님도 많이 오게되서 장사에 많이 도움이 된거 같아요.]

가입자 1억4천명과 10만명의 직원이 세계적으로 있는 미국1위, 소셜커머스 업체인 그루폰은 지난해,3월 국내에 첫 선을 보였다. 그루폰 코리아는 철저하게 소비자, 고객중심으로 사이트를 운영하고 있다. 47개국에 있는 그루폰의 사무실과 네트워크를 통해 그루폰은 인터내셔널 딜을 확대하고 있는 중이다. 최근에 말레이시아에서 완판이 되었던 K팝 콘서트가 한 예이다.

한편, 말레이시아 관광상품은 한국에서 많은 관심을 받고 있다.

[황희승/ 그루폰 대표 : 해외에 진출하고 싶지만 실질적으로 법인이 없거나 마케팅을 어떻게 할지  몰라서 수출을 할지 못하는 사람들을 대상으로 인터내셔날 팀이 가서 해외에 가서 노려할 것이고 이런 것들이 추후에는 우리 커머스 쪽에도 좋지만 경제에도 이바지 하고 싶습니다.]

후발주자였던 쿠팡은 문화상품권, 요가, 전시회, 콘서트 티켓등 체험상품에 특화한 재밌고 신선한 아이템으로 소셜커머스 시장의 선두주자로 훌쩍 뛰어넘었다.

[김범석/ 쿠팡 대표이사 : 신선함과 재미는 모든 회사들이 갖고 있는 전략, 결국 차별점은 전략보단 구현의 차이입니다. 그것들을 구현하기 위해서 먼저 쿠팡은 소비자들이 필요한 부분을 하나하나 검토해서 집중하고 있습니다.]

쿠팡이 최근 내놓은 것은 지금까지 자정에 시작하던 거래를 오전 9시로 바꾼 것이다. 이처럼 소셜커머스는 소비자와 구매기업, 그리고 판매자까지 만족시키며 급성장 하고 있다.

지난해 소비자원의 조사결과 소셜커머스 구매자는 가격 경쟁력에 높은 점수를 주었으며, 소셜커머스 이용 기업들은 홍보비용 절감을 그 이유로 꼽고 있었다.

하지만, 해결해야할 과제도 있다. 2011년 대한상공회의소의 발표 자료에 따르면 소셜커머스 이용자 4명중 1명은 이용과정에서 피해를 겪었던 것으로 나타 났다. 특히 과다판매로 인한 예약불가, 수량부족, 환불, 양도의 어려움 등을 그 원인으로 꼽았다.

[최윤정/ KT 경제경영 연구소 책임연구원 : 소셜커머스 시장의 팽창이 지속되기 위해선 얼마나 소셜커머스에 대해 고객인식을 전환 시키고 더 재구매를 유도하느냐에 따라 소셜커머스의 방향이 달라지지 않을까... 생각이 듭니다.]

공정거래위원회는 과장된 광고와 감정되지 않은 가품들에 대한 조사도 해왔다. 이에 대응하기 위해 그루폰은 품질보증시스템을 거치는 팀을 구축했으며 티켓몬스터는 소셜커머스 한국의류산업협회와 MOU를 가품으로 의심되는 제품의 감정 및 보상을 하기로 했다. 쿠팡은 고객만족을 위해 업계최초로 365일 고객센터를 운영하고 있다.

소셜커머스 업체들은 단순 먹거리 상품에서 벗어나 최근엔 새롭고 틈새시장으로 진출하고 있다.

[최윤정/ KT 경제경영 연구소 책임연구원 : 국내 경우 틈새시장 발굴형 소셜커머스, 예를 들어 육아시장이라던지 특정 업종, 특정 지역 중심의 지역 특화형, 상품 특화형 소셜커머스가 등장 하지 않을까... 예상이 되고 있구요.]

많은 전문가들은 2012년 글로벌 소셜 커머스 시장 규모는 전년 대비 80%성장할 것으로 예측하고 있다. 이 성장 속도라면 2015년까지 연 평균 43% 정도 성장할 것으로 예측되고 있다.

한국시장은 올해 작년에 비해 두배 성장할 것으로 보입니다.

[임리영/ SBS CNBC : 쿠팡의  2013년 나스닥 상장과 티켓몬스터 같은 회사들의 끊임없는 해외진출은 소셜커머스 업계에 더 많은 해외 투자를 부를 예정입니다.]
 
 
◇ In English
 
 
I know many of you are thinking twice when you open up your wallets these days... especially when the economy is bad. So it's no wonder people are looking for good bargains. How about... if you can buy what you want at half the price? Sounds really good, right? Well, you can... if you have a computer or a smart phone. And it's all thanks to social commerce. Let's find out how it's possible.

Smartphones have flourished into must-haves in the world's most connected city, Seoul. And these palms, which turned into little PCs, have drastically changed the lifestles of Seoulites. The latest revolution in the mobile space has been social commerce - a marriage of online shopping and social media. It's more than a shopping experience, it's a social one as well because you share your buying experience with friends and others in your online social circle.

Living Social in the US was one of the first such sites back in 2007 but Groupon came soon after to become the global market leader. Now startups have sprung up, all trying to cash in on the phenomenon. With its cutting edge IT infrastructure and advanced digital devices it was only a matter of time that Korean players followed suit. One of The first was "Wipon" in 2010, but it quickly disappeared. Ticket monster, did a much beter job in establishing this new business.

[Yoon-jung Choi/ KT Research Center : South Korea's social commerce sites started to boom with the advent of Ticket Monster in March, 2010. There were effective media coverage and marketing. An increase in smartphone users also further boosted the market as these proucts and sites were showcased on Social Networking Sites.]

Most Korean social commerce sites offer daily deals that sell products at a discount of more than 50% within a given time frame. The sale only takes place if enough people sign up for it and that is why customers  avidly turn promoters of these products and services. Such viral marketing has become an essential component in driving sales.

IN a span of a year, more than 500 social commerce sites have sprung up, and the size of the overall market has reached 890 million dollars. In a sign of just how fast social commerce is growing here - Coupang, saw its revenue jump 9 fold last year alone,with more than 10 million subscribers now. 3 key players are currently dominating the social commerce market here in Korea, including Ticket Monster, which was acquired by Living Social in November last year.

[Shin Hyun-sung/ CEO, Ticketmonster : We've expanded our global insight after the M&A. We are also learning the best practices and processing methods from the past failures and experiences of Living Social. I feel that no Korean venture has been successful so far. And hope that we can be the first to change that. By absorbing the know-how of Living Social, we hope to  pass on what we've learned to other start ups here in Korea.]

Ticket Monster's "Now Service" has proven to be especially popular. This service allows you to  search discounted products or services near you...and enable you to buy and use them instantly.

What's your coupon? What's your handphone digits?

[Yoon Seo-han/ Professional : I use Ticket Monster nearly 10 times a month. I even used a coupon today for lunch and had a 35 thousand won meal at a discount of 28 thousand won. So these social commerce sites come in really handy in an environment where prices are climbing, reducing financial burden.]

[Kim Ji-young/ Owner of a Restaurant : We started doing business with Ticket Monster last October. Sales have gone up some 50% and there are more customers now.]

The grandaddy of it all, Groupon, which has 140 million subscribers and 100 thousand employees worldwide, entered the Korean market in March last year. With Groupon offices and networks spread out over 47 countries, its international deals are the company's strong suits. This recent k-pop concert is an example. They were sold out like hot cakes in Malaysia.

On the other hand, the malaysian vacation packages are drawing a lot of clicks here in Korea.

[Hwang Hee-seung/ CEO, Groupon : We are helping those that have the expertise but don't have the corporate body to enter the overseas market by sending an international sales team abroad. This will eventually not only help the social commerce industry but the economy as a whole.]

Meanwhile, Coupang, the latecomer to the market, cut to the chase and took over the top spot by offering fun experiences. These included yoga lessons, exhibitions and various forms of concerts.

[Kim Bum-seok/ CEO, Coupang : I think most social commerce enterprises would want to offer exciting products. So the real differentiation lies in  the actual delivery. And in order to pass on the perfect  service to our customers, we are pulling out all stops and examining details meticulously.]

one of the recent initiatves by Coupang was pushing up product releases to 9 o'clock in the morning, from midnight.

social commerce sites have created a win-win scenario for both the consumers and  their  business partners.

According to data by Korea Consumer Agency, consumers gave a thumbs-up to the price-competitiveness of these sites, while enterprises welcome the reduction of promotion costs.

But challenges remain. according to reports by the Korean Chamber of Commerce & Industry, 1 out of every 4 social commerce users have had negative experiences. Reservation hiccups, lack of supply and refund difficulties are some of the commond problems.

[Yoon-jung Choi/ KT Research Center : In order to grow more, these social commerce sites must try to change negative consumer perception and generate repurchases.]

The country's fair trade commission has also scrutinized these companies over exaggerated reviews and  even the  sale of fake, unauthorized goods. IN esponse, Groupon has incorporated a quality guarantee system while Ticket Monster signed an MOU with the Korean Apparel Industry Association to authenticate products. Coupang, in the meantime, has started an all-year-round customer satisfaction center for the first time.

they are not resting on their laurels,and are also exploring new niche markets.

[Yoon-jung Choi/ KT Research Center : Local social commerce sites are looking at offering unique but essential services like babysitting as well as other specific services in certain areas.]

Experts predict the global social commerce market to reach 9 billion dollars in size and  expand nearly 80% from last year in 2012. At this rate, the market is set to post an annual growth rate of 43% until the year 2015.

The South Korean market in the meantime, is set to grow two fold this year from 2011.

[Rhie-Young Lim / SBS CNBC : With  Coupang set to debut on  the  Nasdaq in 2013 and companies like Ticket Monster expanding overseas, South Korea's social  commerce marketlooks set to lure more global investor interest.]
 
 
(www.SBSCNBC.co.kr)
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